W dniu 13 października 2019 r. weszły w życie przepisy rozdziału 6 ustawy z dnia 1 marca 2018 r. o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy oraz finansowaniu terroryzmu (Dz. U. z 2019 r. poz. 1115, z późn. zm.) dotyczące Centralnego Rejestru Beneficjentów Rzeczywistych zwanego potocznie CRBR. W swym zamyśle, ten nowy rejestr publiczny to swoista księga w publicznej bibliotece, gdzie każdy zainteresowany może sprawdzić kto jest beneficjentem rzeczywistym danego podmiotu.
Sprawdź nasze oferty:
Skojarzenia z dawniej funkcjonującymi książkami telefonicznymi z zamierzchłych czasów przed RODO są w pełni uzasadnione. Innymi słowy, kolokwialnie mówiąc można tam sprawdzić: „czyja jest spółka i kto” (jaka osoba fizyczna) czerpie profity z jej funkcjonowania, kontroluje ją. Pierwotnie do ww. rejestru przedsiębiorcy mieli wpisywać się do dnia 14 kwietnia 2020 r., ale ówczesna pierwsza fala epidemii Covid – 19 skłoniła ustawodawcę do przesunięcia tego terminu. Drugi termin został wyznaczony na dzień 13 lipca 2020 r. I również został przesunięty, tym razem tylko o tydzień albowiem zawiódł system informatyczny resortu finansów. 17 lipca 2020 r. to jak określają informatycy „go live” nowego rejestru.

- Do zgłaszania informacji do CRBR i ich aktualizacji są obowiązane:
- Zgłaszane informacje – jakie?
- Termin na złożenie zgłoszenia
Kolejny wymóg regulacyjny ewidentnie nastręcza trudności Spółkom, zaś nowy obowiązek może być problematyczny do zrealizowania za równo na gruncie prawnym jak i technicznym, dotyczącym już samego złożenia wpisu. Dodatkowym czynnikiem, który miał wpływ na liczbę wpisanych do CRBR podmiotów miała niewątpliwe sytuacja związana z pandemią i nie wystarczająca w ocenie autora kampania informacyjna. Powyższe niestety nie oznacza, że Ministerstwo może uznać ten fakt za wystarczającą linię obrony przedsiębiorców.
Dynamiczne otoczenie prawne, stale zwiększająca się liczba regulacji i nakładanych obowiązków wymaga adekwatnych i efektywnych działań aby ograniczyć ryzyka prawne. Zgodności działalności z przepisami prawa, regulacjami, wsparci w toku postępowań sądowych czy kontrolnych. Ograniczenia ryzyka nałożenia dotkliwych kar finansowych. Zachowania najwyższych standardów postępowania. Bezpieczeństwo działania.
*****
Zachęcamy do kontaktu – Zespół Kancelarii
*****